A Balatoni hajózás története - A korszerűsítés évei (X. fejezet)

Az oldal képanyaga feltöltés alatt, egyben itt megtekinthető:
http://www.balatonihajok.hu/album/index.php?/category/930

Fejezet "A balatoni hajózás története” című könyvből, 105-115 oldal (Dr. Bíró József, Mahart Balatoni Hajózási Kft. 1996)

A nagyobbrészt századunk első évtizedeiben épült vagy újjáépített kikötők felett eljárt az idő, az állomásépületek elavultak, a kikötői támfalak kövei meglazultak, mögöttük omlásveszélyes üregek keletkeztek. Ennek okán 1985 nyarán például a Tihany-révi személykikötőt ideiglenesen be kellett zárni, de felújítása központi segítséggel a következő évben megkezdődött.
"A balatoni személyhajózás az idén ünnepli fennállásának 140. évfordulóját. Nem mondhatnám, hogy felhőtlen örömmel készülnek rá az itteni hajósok, ugyanis bezárni kényszerültek egyik kikötőjüket. Az idén már egyetlen hajó sem kötött ki Tihany-rév személyhajó állomásán. Kétnyelvű szórólapon tudatják, hogy a létesítmény technikai okok miatt bezárt, a helyszínen pedig nagy tábla éktelenkedik víz felé néző betűvel: Kikötni tilos!" - írja a Népszabadság 1986. július 5-i számában.
"Fonyódon tetemes üregeket mutat a víz felé a partfal, Bogláron mozognak a kikötő kövei, Balatonmária hajóállomását pedig minden magára adó hajós hajómegállónak nevezi, merthogy az állomás titulust nem érdemli ki. A létesítmény - idestova húsz esztendeje a Vízügytől vette át a Mahart - facölöpökre épített, deszkával borított kikötőhely, a parton áll egy aprócska faház. Badacsony hajóállomásán még szociális helyiség sincs, pedig megfordul itt évente kilencszázezer ember... A balatonlellei kikötő fogyatékos, a partfal mögötti töltésből húsz köbméternyinek nyoma veszett, kimosta a víz.

[KÉP] Az átalakított Kisfaludy Sándor motoros komp

Valamennyi közül a Tihany-révi hajóállomás állapota a legelszomorítóbb, kordon zárja el az arra sétálók útját, mivel a kikötő életveszélyes, bármelyik percben beleborulhat a Balatonba.” (65)
Az ilyen nagymérvű pusztuláshoz a túlterheltség is hozzájárult. A hajdan többnyire napi egy járathoz épült kikötőkből az 1980-as évek közepére már 20-25 járat indul. Amikor ezek a kikötők épültek, állami költségvetésből létesítették és tartották fenn őket. A második világháború után ezek a kikötők a balatoni hajózási vállalat kezelésébe kerültek, mely egyedül - önhibáján kívül - képtelen volt a kívánt mértékben karbantartani. A leányvállalat megalakulása után csupán mintegy évi 3 millió forintot fordítottak a kikötők rendben tartására és új kikötői létesítmények építésére.
A személyhajózás a kompjáratok teljesítményével együtt 1986 és 1989 között elérte, illetőleg meghaladta a 4 milliós utasforgalmat. A kompokon átszállított járművek száma több volt hatszázezernél. 1989-ben először fordult elő, hogy az átszállított gépjárművek száma meghaladta a belföldi gépjárművekét. (66) A nagyszámú utasforgalom miatt a kompokat és a személyhajókat egyre sűrűbben kellett járatni, felújításuk, illetve átalakításuk jelentős költséget emésztett fel. Csak példának említjük, hogy az 1988. évi költségvetési tervben a Csongor és a Csobánc motoros átalakítása 9 millió forint költséggel szerepel.
A leányvállalat siófoki hajójavító telepén 1985-ben a Kisfaludy Sándor motoros kompot, 1989-ben pedig a Széchenyi István kompot 6 méterrel meghosszabbították és egyoldali felépítményűre alakították át, ezáltal szükség esetén 500 személy befogadására tették alkalmassá.

[KÉP] A hajósszálló 1971 óta fizetővendégeket is fogad

Közben megindult a kikötők és az állomásépületek rekonstrukciója. Az 1980-as évektó1 korszerű állomásépület várja Balatonkenesén, Csopakon és Kiliántelepen a hajóra várakozókat. Bővült a balatonboglári állomásépület. Gondot fordítanak a hajósok elhelyezésére a hajókon, és a kényelmes kabinok mellett több kikötőben a parti szállásokon. 1991/92-ben korszerűsítették az 1971-ben épült szép, 36 szobás, szobánként 3 személyes hajósszállót. Az ötszintes épület igen szép környezetben, a tó partján áll a vitorláskikötő és a strand mellett.

[KÉP] A nosztalgia hajópark első egysége

Már 1987-ben elkészült a kikötők felújítási programja. Ezt követően újjáépítették a Szántód-révi, a balatonfüredi, a siófoki, a balatonboglári és a balatonlellei kikötőfalakat, valamint felújították fonyódi és a badacsonyi hajóállomás épületét. A badacsonyi hajóállomás mellett egy klubház építéséhez is hozzákezdtek a meglévő vitorláskikötő hasznosítására, majd 1991-ben ismét üzembe helyezték Kiliántelep és Balatonakali kikötőit. A vízi építmények helyreállításával párhuzamosan gondot fordítottak a kikötők külső arculatának javítására, a környezetbe, a tájba való jobb beillesztésére a század első felének hangulatát felidéző lámpatestek, padok, virágtartók kihelyezésével és parkosítással.
A MAHART Balatoni Hajózási Kft. mint újonnan alapított vállalkozás 1990. január 1-jén kezdte meg működését. Szervezeti szabályzata szerint működési területe a Balaton és a Sió. Fő tevékenységi köre a hajózás: személy- és árufuvarozás, vízi járművek, egyéb úszóművek vontatása. Emellett a kft. Kiterjesztette tevékenységét saját hajóin hirdetésekre, valamint más cégek gyártmányainak reklámozására. A kft. ügyvezető igazgatójának dr. Kopár Istvánt nevezték ki, aki ezáltal már másodszor került a balatoni hajózás élére.
Néhány balatoni személyhajó, elsősorban azok, amelyek a Dunáról kerültek át, valamelyik Duna menti település nevét viselte. Ezeket a Beloiannisz motorossal együtt 1991 tavaszán balatoni földrajzi tájegységek neveire keresztelték át. Így lett a Beloiannisz új neve Balaton, az Ercsié Bakony, a Szentendre neve Gulács, A Zebegény Haláp, a Horanyé Ederics, a Dunakeszié Dörgicse, a Leányfalué Földvár, a Megyeré Akali.

[KÉP] Az újjávarázsolt Csobánc motoros

Mivel a '80-as években nem sikerült a Szovjetunióból a Lelle motoroshoz hasonló másik két 200 személyes hajót beszerezni, a kiöregedett, selejtezésre vagy eladásra szánt hajókat a nagy forgalom miatt kénytelenek voltak továbbra is üzemben tartani. Később pedig, amikor kiderült, hogy ezeket a régi, de szép formájú és nemes anyagból épült hajókat nagyon kedveli a közönség, elhatározták, hogy nosztalgia-hajóparkot alakítanak ki belőlük. Ezek a motorosok teljes és luxuskivitelű felújításuk után első osztályú szolgáltatásaikkal alkalmasak lesznek arra, hogy bérbe adják hazai és külföldi cégeknek különféle rendezvényeikhez.
A nosztalgia-hajópark első tagjaként a Csongor motoros készült el 1989 májusára, a Balatonfüredi Hajógyárban. A hajótestet teljes egészében újból borították. Az utastér kialakítását belsőépítész tervezte. A motoros hajó új befogadóképessége 45 fő. A nosztalgia-hajópark 1990-ben az újjáépített Csobánccal, 1991-ben pedig a Kelénnel szaporodott. Az átépítés során az éppen százéves Kelén a siófoki hajójavító telepen új fenéklemez-borítást kapott, felújították az utas- és személyzeti tereket és beépítettek egy második árbocot is, amely eredetileg is megvolt, de később az átalakításoknál lehagyták a hajóról. Utasbefogadó-képessége az átalakítás után 120 fő.

[KÉP] Részlet a felújított Csobánc fedélzetéből

A Kelén gyors felújítását egy, az angol BBC Televízióval kötött szerződés segítette. Ha időben elkészülnek a felújítással, a BBC Ashenden című játékfilmjéhez kibéreli a múlt században épült gőzhajót. A kft. hajójavító munkásai megértették a kihívást: éjt nappallá téve, időben befejezték a rekonstrukciót. A Kelén ismét a Balaton legszebb hajója. Az elkészült filmet a Magyar Televízió is bemutatta.
Az 1994. évben fejeződött be az 1927-ben épült Tünde motoros felújítása. Az 1990. évi felújítása óta a luxushajókhoz sorolhatjuk a Földközi- és Vörös-tengert megjárt Szaturnusz vitorlást is, amelyet szintén a kft. siófoki telepén korszerűsítettek. További cél a Kelén testvérhajójának, a 2 millió forintért visszavásárolt Helkának az újjáépítése, az anyagi fedezet megszerzésének függvényében.
Még 1991-ben felújították az 1963-bah épült Révfülöp motorost, 1993-ban pedig az Akali és az Ederics motorossal megkezdték a korszerűtlen zárt vízibuszok átépítését a Balatonhoz illő nyitott fedélzetű sétahajókká.
1994-ben az Almádi motorossal folytatták a korszerűsítést. Ugyancsak ez évben állították újból forgalomba a felújított Tünde motorost. Ezzel a felújítással most már a balatoni hajópark minden egysége fekáliatartállyal üzemel.
Az 1990-es évek első két évében a megkezdett rekonstrukciók ellenére visszaesett mind a személyhajók, mind a kompok forgalma. A jövedelem kiesést különféle tevékenységekkel kívánják pótolni. A hajók felújítását ezentúl csak saját erőből, saját szakmunkásaikkal végzik, közel évi 40 millió forint értékben. Egy hamburgi cég ajánlatára egy úszó betonmóló építésébe kezdtek. Jelenleg folyik a Találmányi Hivatalnál a technológiai eljárás szabadalmaztatása. Bogláron 1992-ben saját kezelésű kempinget nyitottak; 1993 nyarára ugyanilyet Szemesen is felépítettek. Az előbbit Sellő, az utóbbit Hattyú néven hirdetik.

[KÉP] A 102 éves Kelén új ruhában

A kikötőkben és a hajókon saját kezelésbe vették az elárusítást és a vendéglátóipari szolgáltatást is.
Balatonlelle Boglártól való különválása szükségessé tett Lellén egy 110 m-es függőleges vasbeton partfal felépítését 4 vendégmólóval a vitorlások számára. A mólókat elektromos- és vízvezeték-csatlakozással látták el. Az ipari tevékenység, a vendéglátó-ipari szolgáltatások, valamint a két saját kezelésű kemping és a siófoki szálló vendégéjszakái már 1993-ban nyereségessé tették a vállalatot.
További jövedelemnövekedés várható a vitorláskikötők, az úgynevezett marinák láncolatának kiépítésével. Elkészítették a terveket és megkapták az engedélyeket a Balatonkenese, Akali, Szemes, Lelle vitorláskikötőihez szükséges szolgáltató épületek, klubházak építésére. Megvalósításuk természetesen a hajózási kft. nyereségességének függvényeként képzelhető el. A balatoni gőzhajózás 150. évfordulójának méltó megünneplése lehetne, ha ezeknek a terveknek csak egy része is megvalósulhatna.
A Balatoni Hajózási Kft. nem feledkezett el azonban a hajózásról sem. Az 1994. év nyarán 28 személyhajója járta a tavat, ez évben először útba ejtve a zánkai üdü1őközpontot. Kikötőjét bekapcsolták a menetrend szerinti forgalomba. A menetrendi járatokon kívül egyes esetekben diszkóhajókat indítottak Balatonmáriáról, BalatonlellérőI, Balatonszemesről, Fonyódról és Szántódrévről, sétahajót Balatonkeneséről. Hétórás túraprogramot, valamint másfél órás esti vitorlázást hirdettek a Szaturnusz vitorlás jachttal, egész napos barátsági túrát Zánkára a Nemzetközi Ifjúsági Táborba és Keszthelyre.

[KÉP] Az új boglári kikötőfal környékének rendezése

[KÉP] A balatonlellei kikötőfal építése 1993-ban

[KÉP] A Helka és a Kelén felújítás alatt a sólyán 1994-ben

[KÉP] A felvételen jól látható, milyen rozzant állapotban került vissza a Helka

[KÉP] A balatoni fehér flotta telelésre bevontatva

1995-től már zenés hajók indulnak rendszeresen Siófokról, Balatonföldvárról, Szemesről, Balatonlelléről, Boglárról, Fonyódról, Balatonmáriáról, Györökről, Révfülöpről, Akaliról és Balatonfüredről.
Sajnos minden törekvés ellenére 1994-ben is csökkent a komp- és az utasforgalom. Míg az előző évben összesen 506.536 járművet szállítottak át a kompok, 1994-ben már csak 464.265 járművet. A személyhajók 1993-ban összesen 1.408.678 utast vettek fel, 1994-ben már csak 1.303.763 személyt szállítottak. Ezért az 1995-ben megkezdett hajózási idényben néhány eléggé ki nem használt menetrendi járatot megszüntettek. Ennek megfelelően kénytelenek voltak csökkenteni a hajózó személyzet számát is.
A közelmúltban is előfordult már hogy egyes munkaszüneti napokon a turisták áradata lepte el a Balaton partját. Hogy a torlódást ilyen esetekben elkerüljék, tartalék hajókat helyeznek készenlétbe Keszthelyen, Balatonfüreden, Fonyódon, Siófokon, Balatonalmádiban és Földváron.
További megtakarítást kívánnak elérni azáltal is, hogy a hajózási évadot mintegy 13 nappal lerövidítik.
A gazdasági nehézségek és a privatizáció előtti bizonytalanságok ellenére a további fejlesztéssel is foglalkoznak a kft. vezetői. 1995-ben megkezdték a harmadik saját kezelésű kemping és vitorláskikötő tervezését a fonyódi hajóállomáshoz tartozó horgászszigeten. Tervezik továbbá a badacsonyi hajóállomás fő mólójának 53 m-rel történő meghosszabbítását.

[KÉP] Részlet a siófoki vitorláskikötőből és a Móló Hotel strandjából

A jelenlegi 24 kiegészítő tevékenységhez továbbiak számára keresnek piacot. Új lehetőség jelentkezett az 1994-ben megvásárolt kotrólánc üzembe helyezésével. A kotrás remélhetőleg 1995 őszén fog megindulni a hajóutak, strandok és a kikötők területén.
Tervezik végül egy kevésbé igényes, a környékbeli lakosok által is megfizethető vitorláskikötő építését is, természetesen az anyagi lehetőségek függvényében. Megvalósítása különösen azoknak a dél-dunántúli vízi sportolóknak a számára jelentene sportolási lehetőséget, akik nem tudják megfizetni az igényesebb kikötők bérleti díjait.
Jelenleg a Balatonon 22 közforgalmú kikötő áll a MAHART Balatoni Hajózási Kft. kezelésében, melyekhez 350.000 négyzetméternyi parti terület, hatvanhárom épület és mintegy 250.000 négyzetméter felületű kikötőmedence tartozik. A kft. által kezelt közforgalmú kikötőkben elkülönítve közel 1000 vitorlás hajó helyezhető el. Kevés azonban még hozzá a kiszolgáló létesítmény: a hajójavító műhely, a fedett csónaktároló, főzőfülke és tisztálkodási helyiség, a kikötőhelyekhez a villany és a víz. Ezeken a hiányosságokon a vállalat anyagi lehetőségeihez mérten javítani akar. A vitorláskikötők komfortosítását saját erőből már megkezdte.
1846-1996 - másfél évszázad. Csak egy parányi idő húszezer éves tavunk életében. Az első hajóként ringó kivájt fatörzs és a zenés különhajó szinte találkozik e csodálatosan szép" tenger" víztükrén. A balatoni géphajózás, amely születésének idején egy szabaduló nemzet kibontakozásának jelképe volt, ma ismét változások - reméljük, minőségi változások - előtt áll.
Bízzunk abban, hogy a befektetést a leggyorsabban visszatérítő gazdasági ágazat, a turizmus a balatoni hajózás fejlesztésére is felhívja a fegyelmet, és a balatoni hajósok ügyszeretete, hagyományőrző tisztelete az előttünk álló néhány nehéz éven a hajózás ügyét átsegíti.

[KÉP] A siófoki vitorláskikötő

(65) Fejér Gyula: Bezárt egy kikötő. Népszabadság 1986. július 5.
(66) Az 1989. évi beszámoló a vállalat archivumából.