Hajótípus - egymotoros nagyhajó

---- Megjegyzés: az oldal utoljára módosítva: 2004. ----
Az itt szereplő hajók közül a Balaton (Beloiannisz) már nem üzemel, a Bakony és Gulács pedig nincs a Balatonon. (2006)

Ezek a hajók kb. 400-600 személy befogadására alkalmasak, klasszikus hajótest formájuk van. Motoruk nem állandó járású motor, levegővel indítható, forgási irány változtatható (reverzálható).

A nem állandó járású, reverzálós motorok

A hajómotor tengelye a hajócsavar tengelyével egy egyenesbe esik, nincs semmilyen erőátviteli berendezés (fogaskerék, kuplungszerkezet, láncáttétel, stb.) a motor és a hajócsavar között. A motor főtengelye és a hajócsavar közötti tengelyen csak a lendkerék található. Olyan sebességgel forog a hajócsavar, ahogy a motor főtengelye. Ezt azt jelenti, hogy ha a hajócsavar nem forog, akkor a motor sem működik. A motor két irányban képes forogni, előre és hátra, így lehetséges manőverezni a hajóval. A motor kellően nagy méretű, általában 6 hengeres és 100 liter (100.000 cm3) hengerűrtartalmú lomha motor. Súlya kb. 10 tonna. Fordulatszáma 110 és 450 fordulat/perc között változtatható. Indítása sűrített levegővel történik. Az irányváltás szintén levegővel történik, ekkor a szelepek vezérlése megváltozik, így lehetséges az ellentétes irányú forgás. Az irányváltás, vagy más néven reverzálás művelethez természetesen meg várni, míg a motor teljesen le nem áll. Manőverezés közben a hajóvezetők törekszenek arra, hogy minél kevesebb reverzálással és indítással mozgassák a hajót. A sűrített levegő akár el is fogyhat (tartalék kompresszor és tartalék légtartály természetesen van).

A motor indítása némi gyakorlatot igényel, mivel egy kerék alakú irányítószerkezettel vezérlik a motort. Először levegőt kell adni a motorra, majd ha levegő kellően megmozdította, tovább kell forgatni a kereket, ekkor a indítószelep a levegőt lezárja, majd üzemanyagot kap a motor. Itt többlet üzemanyagot szoktak adni a motornak, és amikor eléri az alapjárati fordulatot, akkor veszik vissza az üzemanyag mennyiséget. Ha a levegő nem megfelelő sebsséggel mozdítja a motort (rövid volt az indítás), akkor nem idul be a motor. Ekkor a kereket vissza kell forgatni, majd előről kezdeni a műveletet. Az indítószelepből van mindig tartalék, arra az esetre, ha manőver közben eldugulna. Ez az indító kerék régen csak a motoron volt, így a régi filmeken ismert módszerrel ment a manőver: a hajóvezető csak jelzést adott a gépháznak, ott történt a motor indítása. Volt egy telegráf nevű jelzőszerkezet (többfokozatú kar), mely a kormányállásban volt, a kapitány beállította a kívánt irányt és motorteljesítményt (hátra teljes erő - hátra félerő - hátra több erő - hátra egészen lassan - állj - előre egészen lassan - előre több erő - előre félerő - előre teljes erő) , a jelzés drótkötélpályán átment a gépházi kijelzőre, a gépkezelő meg indította a motort, majd ugyanazzal a jelzőszerkezettel visszajelzett, hogy kész. A motor fordulata a fokozatoknak megfelelően: 120, 200, 300, 400. A kar mozgatása közben jelzőcsengő is szólt.

Ilyen típusú megoldás már nincs, az összes hajót átalakították úgy, hogy a kormányállásból közvetlenül lehessen indítani a motort. Az ilyen reverzálós, levegős indítású motorokkal rendelkező hajók: négyszázasok (Gulács, Bakony), Balaton, Kelén (a Helka már irányváltós, állandó járású motorral).

A négyszázasok

A négyszázasok folyami hajónak készültek, így a kormánylapát felülete a hajó méretéhez képest kicsi, rossz a manőverező képessége. A balatoni kikötőkben csak vágatókötéllel képes megfordulni. A kikötő megközelítése nem lehetséges túl lassan, mivel a kormánylapát csak egy bizonyos sebesség felett képes az irányváltoztatásra, ilyenkor a motor általában alapjáraton jár. Az úszó hajó nagy távolságra képes elúszni a tehetetlensége miatt, de egyre lassulva a kormányképességét fokozatosan elveszti. Ezért amikor a hajó kis sebességgel közeledik a kikötőhelyhez, akkor megállás helyétől csak kb. 2-3 hajóhossz távolságban állítják le a motort, néhány másodperc múlva reverzálnak és kb. fél vagy egy hajóhossz távolságban a indítják a motort hátramenetbe, ennyi út kell ahhoz hogy a hajócsavar ellentétes irányú forgásával meg lehessen állni. A hajó tehát csak kevesebb, mint egy percet siklik hajtás nélkül.

Kedvező oldalak a balatoni egymotoros hajóknál

A hajó kedvező oldalán jók a kikötési feltételek, párhuzamos kikötésnél hátrázáskor a part felé húzza a farát a hajócsavar, illetve hátramenetben erre mozdul el egyenes kormányállásnál a hajófar.

Hajó neve Kedvező oldal
Beloiannisz jobb
Bakony jobb
Gulács jobb
Kelén jobb
Helka bal
Jókai (?)
Csobánc jobb
Csongor bal
Tünde bal
Boglár jobb
Balaton (?)
St Benedek bal
Tátika jobb