Voith Schneider Propeller (VSP)

Az oldal fejlesztés és karbantartás alatt áll.

Az oldal feltöltés/szerkesztés alatt. >>> A régi oldal itt megtekinthető


Voith Schneider Propeller (VSP) - kombinált meghajtás és kormányzás

A "Voith Schneider Propeller" egy egyedülálló hajtómű rendszer, mely lehetővé teszi a meghajtás teljes vezérlését, és a fokozatmentes, pontos és gyors irányítást. Az elv rendkívüli, de egyszerű: A VSP-n a lapátok a hajótest alatt, abból kiemelkedve találhatóak és körbe forognak egy függőleges tengely körül, miközben rezgő mozgást is végeznek a saját tengelyük körül. A lapátok rezgő mozgása meghatározza a tolás nagyságát és a tolás irányát. Az tolás iránya 0 és 360 fok között tetszőleges irányú lehet. A két változó - az irány és a tolóerő nagysága - egy hidraulikus rendszerrel vezérelhető, melynek energiaigénye minimális.

A lapátok tehát körpályán mozognak és minden lapát síkjának merőlegese egy ponton halad keresztül. Ez a pont alapesetben a forgás középpontja. Ha ez a pont a forgás középpontjától eltér, akkor a lapátok tolóerőt fejtenek ki adott irányban. A lapátok szöge tehát a forgás közben folyamatosan változik (lásd rajzok). A hajtóművet forgató motor fordulata mindig állandó.

Ez a megoldás rendkívül jó manőverezhetőséget ad a hajónak. A meghajtás irányának váltása szinte azonnali. Más megoldásoknál jóval több időt vesz igénybe a kormányzás és a meghajtás irányának váltása. Például a hajócsavar és a motor közti irányváltó néhány másodperc alatt képes csak előremenetből hátramenetbe kapcsolni, a Z-hajtóműveknél pedig minimum 10-20 másodperc a hajócsavar függőleges tengelye körüli 180 fokos elfordulása, de a kormánylapátok mozgása is másodpercekben mérhető. A VSP hátránya, hogy a hajó sebességben nem kellően hatékony, azaz ugyanolyan teljesítményű motor hajócsavarral nagyobb sebességet lenne képes elérni ugyanazon hajótesttel, valamint sekély vízben nem működik hatékonyan. Elsősorban olyan helyeken célszerű alkalmazni, ahol a hajóval sokat kell manőverezni, vagy nagy pontossággal kell parthoz állni, és a hajó a hosszú távolsági útjai pedig nem jelentősek. A leggyakoribb alkalmazás kikötői vontató és egyéb kiszolgáló hajókon, kompon. A Balatonon: a négy motoros kompon alkalmazzák őket. Elhelyezésük: a téglalap alakú hajótest két ellentéses csúcsúcsában.

A kompon a képen látható kör alakú rész alatt van a propeller, a nyíláson keresztül kiemelhető a hajtómű. A balatoni kompok nem túl nagy merülésűek (kb.120 cm), valamint általában nem nyúlik a fenék szintje alá a propeller, ezért menet közben a propeller által keltett vízáramlás nagy része a felszínre jut, mely miatt látványosan magas a farvíz.
A hajtóműház belsejében olaj van, ami biztosítja a folyamatos kenést. A lapátok mozgatását két hidraulikus munkahenger végzi, mely csak forgás közben dolgozik, ezért álló VSP esetén a vezérlőrudak állásától függetlenül alapállásban állnak a lapátok.

Megjegyzés: képek a Galériában a kompok sólyafotói között találhatóak.

Interaktív animáció

A gyár honlapján található interaktív animáció, mely segítségével megtekinthetők forgás közben a lapátok állasai, a hidrodinamikai erők, valamint tetszőlegesen vezérelhető a propeller.

További információk a gyártó cég honlapján érhetők el: www.voith-turbo.de