KATAMARÁN vitorlás

Adatbázis adatok
Üzemben van: 
Igen
Hajótípus: 
Vitorlás
KATAMARÁN vitorlás

Katamarán testű egyárbócos vitorlás-motoros hajó. A hajó hossza 13,9 méter, szélessége 5 m, súlya 14,4 tonna, árbócmagassága 14 m, vitorlafelülete 50 m2. Utasbefogadóképessége 30 fő. Eredetileg Volvo Penta motor volt benne, jelenleg egy annál kisebb méretű 1600 cm3 hengerűrtaltalmú Volkswagen Golf diesel autómotor van benne, Z-hajtással. A mechanikus kormányszerkezet a két test végén lévő egy-egy kormánylapátot együtt mozgatja, a Z-hajtómű fix állásban van, nem változtatható az állása. A parti manőverek emiatt csak kötél segítségével végezhetők. A két test között a hajó hátsó részén a fedélzet alatt van a motortér, mely kb. 30cm mélyen belóg a vízbe. A vízbe lógó rész kb. 1,2 m széles és 1,5 m hosszú, a végéből nyúlik ki a Z-hajtómű. A Z-hajtómű nem nyúlik túl a hajótesten, a far előtt van kb. 0,5 méterrel. A vízbe nyúló motortér jelentősen csökkenti a hajó sebességét. Vitorlázata az egy árbócon elhelyezkedő orrvitorlából és fővitorlából áll. Eredetileg a bumm a hajótest végéig ért, ami nehezítette a hajó vezetését, így a későbbiekben kb. 2m-rel lerövidítették. A két hajótest közötti részben egy kb. 10 fős kabin található, melyből egy-egy lépcső vezet le a hajótestekben lévő lakóterekbe.

Érdekességként megemlíthető, hogy eredetileg 2 db Crescent külmotort építettek be a két test végébe a kormánylapátok elé, amelyekkel rendkívül jól manőverezhető volt a hajó, viszont vitorlázáskor a kinyúló részek nagyon fékezték a hajót. Ekkor a személyzet hajóvezetőből, gépkezelőből és 2 matrózból állt.

A hajó története: Három darab egyforma katamarán testű hajó készült, feltehetően 1965-ben Magyarországon, külföldi megrendelésre, kettő szegecselt testű és ez hegesztett testű. A hegesztések miatt a hajótest kissé deformálódott, így ezt a hajót a külföldi megrendelő nem vette át (másik kettő feltehetően valamelyik nyugat-európai tavon található). A hajó első tulajdonosa a SZOT volt, állomáshelye Balatonfüred volt. A hajó belső burkolatok nélkül, csupaszon került a SZOT-hoz, ott lettek kialakítva a belső terek és fedélzet. 1995-ben a SZOT megszűnésekor került a Zánkai Üttörőtábor (Zánkai Gyermek és Ifjúsági Centrum) tulajdonába, állomáshelye Zánka.