Manőverek

---- Megjegyzés: az oldal utoljára módosítva: 2004. ----


Egymotoros nagyhajók fordulása a kikötőben kötéllel

Az egymotoros nagyhajók méretük és nehézkes manőverőképessége miatt csak fordulókötéllel képesek megfordulni a szűk kikötőkben. A fordulókötél, (sodrony) a hajótest parttal ellentétel oldaláról a hajó orra előtt van átvezetve és a parton hajó orrától kb. 1/3 hajóhossz távolságban lévő kikötőbakra van téve. Először előremenetben járatják a motort, ami a part felé álló kormánylapát állásnál kivereti a hajó farát. A hajóorrt a part és az orr közé belógatott ütközőgömbbel óvják meg. A hajó az eredeti helyétől számítva az orra körül kb. 100-110 fokos szögben elfordul (majdnem merőlegesen áll a parthoz képest). Ekkor hátramenetbe indítják a motort és a hajó a parttól kezd távolodni. A motor csak rövid ideig jár, utána siklik csak a hajó, a fordulókötél szép lassan a hajó orrát behúzza (elfordítja). A hátramenet során kb. 5-15 métert tesz meg a hajó, a far nem mozdul semmilyen irányban, ilyen kis sebességnél és ekkora szakaszon hátramenetben hatástalan a kormánylapát, esetleg a hajócsavar kerékhatása mozdítja el a forgási irányának megfelelően a farát kissé. Amikor a fordulókötél kiegyenesedik, akkor előremenetben indítják a gépet és a kötelet elengedik, ami egyébként is belazul, ahogy a hajó előre megindul.. Ekkor kb. az elérni kívánt irányhoz képest már csak 30-40 fokot kell még fordulni, amin nagy mértékben segít a kormánylapátra rádolgozó hajócsavar (rövid ideig teljes géperővel megy a motor), valamint az, hogy a hajó orra a lendülettől még mindig mozog oldalirányban egy kicsit. A művelet végén a hajó teljesen megfordult, a parttal párhuzamosan 5-15 méter távolságra van, és ekkorra már a parton engedett és vízbe dobott 10-15 méter hosszan kiadott fordulókötelet is behúzzák.

A következőkben néhány fordulás tekinthető meg. A második animált GIF-en jól látszik az kötél által behúzott orr okozta örvénylés a vízen.

Megnevezés Állomány Méret Bemutató
Balaton fordulása
(kikötőből nézve)
Siófok
animált GIF 600 kB
Gulács fordulása
(az orr felől nézve)
Balatonföldvár
animált GIF 1,02 MB
Gulács fordulása
(messziről nézve előről)
Balatonföldvár
animált GIF 1,08 MB
Gulács fordulása
(messziről nézve hátulról)
Balatonszemes
animált GIF 500 kb

Megjegyzés: A táblazatban a hivatkozásokra kattintva új ablakban jelenik meg a mozgó GIF kép, vagy a hivatkozás segítségével le is tölthetők.

Balaton motoros manőver közben

bal-m-p7193288.jpg bal-m-p7071903.jpg
Indulás, a hajó orrának kifordítása: A hajó part felőli oldalán hátul egy hátratartó kötél nincs még elengedve, erre támoszkodik a hajó, miközben a gép hátramenetben jár, ekkor eltávolodik az orr a parttól. Kikötés, a hajó orrának parthoz huzatása: part mellé érkezéskor a part felőli oldalon az első bakon kiadott előtartó kötél és lassú előremenetben járatott mortor húzza a a hajó orrát a parthoz. Ha a hajóorr a partra támaszkodik, akkor lehet a parttól elfordított kormánylapáttal és előremenettel beveretni a hajó farát.

www.balatonihajok.hu - Balatoni hajók katalógusa - Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható